امروز: March 28, 2024

آمریکا سازمان اطلاعات سپاه و FSB روسیه را تحریم کرد

سیاسی تاریخ انتشار: ۰۲/۰۲/۰۷ بدون نظر   38 بازدید

اندازه فونت    

آمریکا سازمان اطلاعات سپاه و FSB روسیه را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه که روی وب‌سایت این نهاد آمریکایی قرار گرفته گفته که چهار مقام ارشد سازمان اطلاعات سپاه نیز تحریم شده‌اند.

خزانه‌داری مدعی شده که سازمان اطلاعات سپاه، از سوی وزارت خارجه آمریکا در فهرست نهادهای تحریم‌شده قرار گرفته است.

در بیانیه امروز، این سازمان ایرانی به «نقش‌آفرینی در گروگان‌گیری و بازداشت خطاکارانه اتباع آمریکا در ایران» متهم شده است.

اقدام امروز ذیل فرمان اجرایی شماره ۱۴۰۷۸ انجام شده است. خزانه‌داری می‌گوید این تحریم‌ها نخستین اقدام ذیل این فرمان اجرایی محسوب می‌شوند.

رئیس‌جمهور آمریکا فرمان اجرایی مذکور را «برای تقویت تلاش‌ها جهت آزادسازی گروگان‌ها و اتباع آمریکایی اشتباهاً بازداشت‌شده» امضا کرده است.

این بیانیه همچنین تصریح می‌کند سازمان امنیت فدرال روسیه نیز به موجب همین فرمان اجرایی تحریم شده است.

به نظر می‌رسد تحریم اعمال‌شده علیه FSB به تنش‌ها میان آمریکا و روسیه بر سر بازداشت یک خبرنگار آمریکایی در روسیه مربوط باشد.

مسکو چندی پیش اعلام کرد یک خبرنگار آمریکایی را بازداشت و او را به جاسوسی متهم کرده است. FSB ماه پیش هویت فرد بازداشت‌شده را «ایوان گرشکویچ»، خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال معرفی کرد.

مسکو گفته گرشکویچ ۳۱ ساله که ۶ سال به فعالیت روزنامه‌نگاری در روسیه مشغول بوده اقدام به جاسوسی در راستای منافع دولت ایالات متحده کرده است. کاخ سفید این اتهامات را رد می‌کند.

«برایان ای.نلسون»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم‌های جدید گفت: «اقدام امروز مقام‌های ارشد و سازمان‌های امنیتی در ایران و روسیه را که در گروگان‌گیری یا بازداشت خطاکارانه اتباع آمریکایی نقش دارند هدف قرار می‌دهد.»

جمهوری اسلامی ایران همواره بازداشت اتباع کشورهای دیگر بر مبنای اغراض سیاسی را رد کرده است. برخی از اتباعی که آمریکا مدعی است خطاکارانه بازداشت شده‌اند به جاسوسی متهم شده‌اند.

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه