امروز: April 18, 2024

آیا به عیدی مالیات تعلق میگیرد؟

سیاسی تاریخ انتشار: ۰۱/۱۱/۱۷ بدون نظر   43 بازدید

اندازه فونت    
آیا به عیدی مالیات تعلق میگیرد؟

آیا به عیدی مالیات تعلق میگیرد؟

هر سال با نزدیک شدن به ماه‌های آخر سال، بحث عیدی و مبلغ آن بین کارمندان مطرح می‌شود. همه کارفرمایان و مدیران در هر سازمان طبق قانون وظیفه دارند که به کارمندان خود مبلغی را به‌عنوان عیدی پرداخت کنند. این مبلغ حتی به کارمندانی که کمتر از یک سال در یک مجموعه مشغول به کار شده‌اند نیز تعلق می‌گیرد. دغدغه‌ای که برای بسیاری از کارمندان مطرح می‌شود این است که آیا به عیدی مالیات تعلق میگیرد؟ اگر شما هم برای یافتن پاسخ این سوال کنجکاو هستید، ادامه این مطلب مفید را از دست ندهید.

عیدی چیست و میزان آن چگونه تعیین می‌شود؟

در پایان هر سال، معمولا حقوق اسفند ماه کارمندان و بازنشستگان همراه با مبلغی که به‌عنوان عیدی در نظر گرفته شده است به آن‌ها پرداخت می‌شود. همه کارفرمایان و مدیران موظف به پرداخت این مبلغ هستند. مبلغ عیدی هر سال توسط دولت تعیین شده و به سازمان‌ها اعلام می‌شود. به‌طورکلی، برای کارمندان و کارگران مشمول قانون کار، مقدار عیدی برابر است با دو برابر آخرین حقوق پایه دریافتی فرد در سال جاری براساس کارکرد او، به‌شرطی که مبلغ آن از سه برابر حداقل حقوق پایه وزارت کار در آن سال بیشتر نشود. کارکرد فرد نیز به روزهای کاری او اطلاق شده و روزهای غیبت و مرخصی بدون حقوق از آن کسر می‌شود. مرخصی‌های استعلاجی و زایمان با تاییده سازمان تامین اجتماعی نیز جزو روزهای کارکرد فرد محسوب می‌شود.

محاسبه عیدی و پاداش کارگران پاره‌وقت؛ مبلغ عیدی براساس کارکرد

براساس ماده ۳۹ قانون کار، عیدی و سنوات کارگرانی که به‌صورت پاره وقت یا کمتر از ساعت کار قانونی تعیین شده در مجموعه‌ای کار می‌کنند، براساس کارکرد آن‌ها محاسبه می‌شود. کارکرد افراد در واقع ساعت کار انجام شده و روزهای حضور آن‌ها در مجموعه است و روزهای مرخصی بدون حقوق باید از آن کسر شود. همچنین، صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از فرمول محاسبه اضافه کاری میزان اضافه کار کارمندان خود را نیز به‌صورت دقیق محاسبه کنند. کارفرمایان و مدیران به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانند از پرداخت عیدی به کارمندان پاره وقت رسمی ممانعت کنند و براساس قانون موظف به پرداخت عیدی هستند.

محاسبه عیدی و سنوات کارگران فصلی و افراد با کمتر از یک سال کارکرد

کارگران کارگاه‌های فصلی و سایر کارگاه‌های مشمول قانون کار که کمتر از یک سال در آن کارگاه‌ها مشغول بوده‌اند، باید بنا بر ۶۰ روز (دو برابر حقوق پایه وزارت کار) و به نسبت روزهای کارکرد افراد در سال محاسبه شود. محاسبه عیدی و سنوات کارگران فصلی و کارمزدی براساس متوسط حقوق و دستمزد آن‌ها بر حسب مدت ایام کارکرد صورت می‌پذیرد. عیدی و سنوات کامل به افرادی تعلق می‌گیرد که یک سال کامل در یک مجموعه مشغول به کار بوده و پرداخت حق بیمه را به‌صورت کامل انجام داده باشند.

آیا به عیدی مالیات تعلق میگیرد؟

پرداخت عیدی در مقاطع مختلف سال؛ آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟

برخی از مدیران و کارفرمایان عیدی را به‌صورت مقطعی و در طول ایام سال پرداخت می‌کنند. طبق ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران، مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۰ و تبصره یک آن، عیدی و سنوات باید در پایان سال انجام شود. هرگونه پرداخت خارج از این زمان، علی‌الحساب عیدی و پاداش آخر سال در نظر گرفته خواهد شد.

پاسخ به سوالی مهم؛ آیا به عیدی مالیات تعلق میگیرد؟

عیدی و سنوات پایان سال به این منظور که جزو درآمد سالانه کارمندان به شمار می‌رود، مشمول مالیات می‌شود. سنوات کارگری به دلیل این که به‌عنوان سرمایه ذخیره آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، مشمول مالیات نخواهد شد؛ بنابراین‌ در پاسخ به سوال آیا به عیدی تعلق می‌گیرد باید بگوییم بله. اگر این سوال برای شما پیش آمده که مالیات عیدی چند درصد است باید گفت که میزان مالیاتی که افراد در ازای مبلغ عیدی پرداخت می‌کنند به میزان حقوق دریافتی آن‌ها بستگی دارد.

هر سال جدول مشخصی از میزان درآمد افراد و درصد مالیات پرداختی توسط آن‌‌ها از سوی سازمان مالیاتی کشور ارائه می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر فردی میزان درآمد سالانه‌اش در حدی است که باید ۲۰ درصد مالیات پرداخت کند، جمع عیدی و پاداش آخر سال او نیز مشمول پرداخت ۲۰ درصد مالیات خواهد بود. میزان عیدی نیز به همین ترتیب هر سال از سوی سازمان مالیاتی در قالب جدولی با جزئیات کامل در اختیار همه قرار می‌گیرد.

معافیت مالیات عیدی و سنوات کارمندان؛ نحوه محاسبه معافیت مالیات

با وجود این که کارمندان باید بخشی از عیدی خود را به‌عنوان مالیات پرداخت کنند، این عیدی سالانه مشمول معافیت مالیاتی نیز می‌شود. به این صورت که معادل یک دوازدهم از مبلغ عیدی مشمول معافیت مالیاتی خواهد شد. باتوجه‌به جدول سالانه‌ای که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور ارائه می‌شود، می‌توان میزان معافیت مالیاتی را تعیین کرد.

به‌عنوان مثال اگر فردی در سال ۱۵ درصد از درآمد خود را برای مالیات پرداخت می‌کند، باید ۱۵ درصد از عیدی خود را نیز به‌عنوان مالیات بپردازد. معافیت مالیاتی که برای او محاسبه می‌شود، یک دوازدهم این ۱۵ درصد خواهد بود؛ یعنی معافیت مالیاتی برابر با ۱.۲۵ درصد و ۱۳.۷۵ درصد مالیات بر عیدی او محاسبه خواهد شد.

آیا به عیدی مالیات تعلق میگیرد؟

محاسبه عیدی و سنوات با نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم

در این مقاله به سوال پرتکرار «آیا به عیدی مالیات تعلق میگیرد؟» پاسخ دادیم. کارمندان باید مطابق با همان درصدی که از حقوقشان به‌عنوان مالیات کسر می‌شود، مالیات عیدی را نیز پرداخت کنند؛ با این تفاوت که مالیات عیدی شامل یک دوازدهم معافیت مالیات خواهد شد. انجام محاسبات مربوط به عیدی، مالیات عیدی، معافیت مالیات، دستمزد و اضافه‌کاری کارکنان برای سازمان‌های بزرگ‌ و کوچک کاری بسیار زمان‌بر است. سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌های خصوصی با تهیه نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم می‌توانند ارقام مربوطه را به‌راحتی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون خطا به‌صورت اتوماتیک محاسبه کنند. برای خرید نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم به سایت این مجموعه با نشانی sepidarsystem.com سر بزنید یا با شماره ۸۱۰۲۲۴۴۴-۰۲۱ تماس بگیرید.

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه