امروز: March 19, 2024

اعتراف جدید سازمان سیا درباره موشک هایپرسونیک فتاح ایران

سیاسی تاریخ انتشار: ۰۲/۰۳/۱۸ بدون نظر   28 بازدید

اندازه فونت    
اعتراف جدید سازمان سیا درباره موشک هایپرسونیک فتاح ایران

اعتراف جدید سازمان سیا درباره موشک هایپرسونیک فتاح ایران

وبسایت رادیو فردا (ارگان رسانه‌ای سازمان سیا ) که در گذشته بارها مدعی شد تصاویر پیشرفت‌های موشکی ایران «فتوشاپ» است، در گزارشی نوشت: سپاه پاسداران، با رونمایی از یک موشک مدعی شد که این موشک از نوع «مافوق صوت» بوده و بُرد آن ۱۴۰۰ کیلومتر است. رسانه‌های حکومتی و مسئولان سپاه پاسداران مدعی شده‌اند این موشک می‌تواند از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور کند، هرچند برای این مدعای خود مدرکی ارائه نکردند.

رادیو فردا افزود؛ پس از اعلام این خبر، که حساسیت قدرت‌های غربی در مورد توانایی‌ موشکی حکومت ایران را افزایش خواهد داد، خبرگزاری رویترز اطلاعات علنی و مطرح‌شده در مورد برنامه‌ موشکی جمهوری اسلامی را در قالب یک گزارش مرور کرده که در ادامه می‌خوانید:

«موشک‌‌های مافوق صوت می‌توانند با سرعتی پنج برابر صوت و در مسیری پیچیده حرکت کنند و به همین دلیل رهگیری آنها بسیار دشوار است. ایران می‌گوید موشک‌های بالستیک آن که بُرد آنها تا دو هزار کیلومتر است، یک عامل بازدارنده و سلاحی تلافی‌جویانه در برابر تهدیدهای آمریکا، اسرائیل و سایر اهداف احتمالی در سطح منطقه است.

به‌رغم مخالفت آمریکا و قدرت‌های اروپایی، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که برنامه‌ موشکی تدافعی خود را توسعه خواهد داد. براساس اطلاعاتی که دفتر مدیریت اطلاعات ملی آمریکا منتشر کرده، جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای خاورمیانه بیشترین تعداد موشک‌های بالستیک را دارد.

«انجمن کنترل تسلیحات»، فهرستی از موشک‌های بالستیک با بُرد کوتاه و متوسط ایران را منتشر کرده است:

ـ مدل شهاب-۱ با برد تقریبی ۳۰۰ کیلومتر؛

ـ مدل ذوالفقار با برد تقریبی ۷۰۰ کیلومتر؛

ـ مدل شهاب-۳ با برد ۸۰۰ تا هزار کیلومتر؛

ـ مدل عماد-۱ که در حال توسعه است، با برد تا دو هزار کیلومتر؛

ـ و مدل سجیل که در حال توسعه است با برد هزار و ۵۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر.

علاوه‌بر اینها، ایران موشک‌های کروز نیز دارد. یکی از آنها موشک کی‌اچ-۵۵ است که از هوا شلیک می‌شود، بُرد آن تا 3 هزار کیلومتر است و توان حمل کلاهک‌ هسته‌ای نیز دارد. مورد دیگر به نام موشک «خلیج‌فارس» یک موشک کروز و پیشرفته ضدشناور دریایی است که بُرد آن حدود ۳۰۰ کیلومتر و قادر به حمل یک کلاهک هزار کیلویی است.

اعتراف جدید سازمان سیا درباره موشک هایپرسونیک فتاح ایران

واشنگتن و ریاض، جمهوری اسلامی ایران را مسئول حملات موشکی و پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی در سال ۹۸ معرفی کرده‌اند، ولی تهران این موضوع را تکذیب کرده است. در سال ۹۹ ایران به ‌تلافی کشته‌شدن قاسم سلیمانی،‌ در حمله پهپادی آمریکا به فرودگاه بغداد، محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق از جمله پایگاه هوایی الاسد را هدف حملات موشکی قرار داد. سال گذشته نیز سپاه پاسداران با شلیک بیش از ۱۰ موشک کروز به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، توانایی موشکی خود را به نمایش گذاشت.

حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در یمن نیز در سال‌های اخیر توانایی خود برای استفاده از تسلیحات موشکی را افزایش داده‌اند. آمریکا بارها ایران را به ارسال اسلحه برای حوثی‌ها متهم کرده‌، ولی مقامات تهران این اتهامات را رد می‌کنند.

حوثی‌های یمن ادعا کرده‌اند که چندین موشک بالستیک به ابوظبی، پایتخت امارات، شلیک کرده و با چندین پهپاد به دوبی، مهم‌ترین مرکز تجاری در حاشیه خلیج‌فارس، نیز حمله کرده‌اند.

سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در یک سخنرانی گفته است که این گروه با امکانات خود در لبنان قادر است هزاران راکت را به موشک‌های هدایت‌شونده تبدیل کند و پهپادهای رزمی بسازد. او پارسال گفت این گروه «با کمک متخصصان جمهوری اسلامی ایران» می‌تواند راکت‌های معمولی را به موشک‌های هدایت‌شونده تبدیل کند.

مقامات امنیتی غربی و اسرائیلی می‌گویند جمهوری اسلامی ایران، در بیش از یک دهه جنگ سوریه و حمایت از بشار اسد، تعداد زیادی موشک‌های هدایت‌شونده به سوریه منتقل کرده است. این مقامات ادعا می‌کنند که در این مدت جمهوری اسلامی بخشی از تجهیزات و فناوری موشکی خود را به تأسیسات زیرزمینی در خاک سوریه منتقل کرده و نظامیان سوری و پیکارجویان وابسته به ایران در این تأسیسات در مورد تولید موشک آموزش دیده‌اند».

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه