امروز: May 19, 2024

راهنمای انتخاب بهترین نوع تیرآهن برای ساختمان

اقتصادی تاریخ انتشار: ۰۲/۰۸/۲۳ بدون نظر   24 بازدید

اندازه فونت    
راهنمای انتخاب بهترین نوع تیرآهن برای ساختمان

راهنمای انتخاب بهترین نوع تیرآهن برای ساختمان

یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساختمان‌سازی، تیرآهن یا پروفیل آهن است. این محصول در میان انواع پروفیل فولادی نیز محصولی پرفروش و کاربردی محسوب شده و دارای سطح مقطعی به شکل H و I است. این محصول از دو قسمت جان (بخش اصلی و میانی) و بال (لبه‌ ها و کناره‌ ها) تشکیل می‌شود و در ساخت قسمت‌های مختلف یک ساختمان کاربرد دارد. نوع این محصول یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت آن می‌باشد که هزینه‌های نهایی یک پروژه را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پروفیل آهن انواع مختلفی داشته و هر کدام از کاربرد خاص خود بهره‌مند هستند. با ما همراه باشید تا کاربردها و دسته بندی های این محصول را مورد بررسی قرار دهیم .

انواع تیرآهن در ساختمان‌سازی

انواع این مقطع فولادی بر اساس پارامترهای مختلف به دسته‌بندی‌های متفاوتی تقسیم می‌شود. برای مثال بر اساس آلیاژی که در ساخت آن‌ها به کار رفته است می توان آن را تقسیم‌بندی کرد. طوری که هر کدام از دسته‌بندی‌ها دارای استحکام، کاربرد، مقاومت و قیمت متفاوتی باشند. همچنین این محصولات بر اساس ابعاد و اندازه‌ای که دارند نیز می‌توانند در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار بگیرند. اما اصلی‌ترین تقسیم‌بندی آن‌ها بر اساس استانداردهای موجود و نحوه تولید آن‌ها است که شامل موارد زیر می‌شود.

معرفی انواع تیرآهن

●تیرآهن IPE

عادی‌ترین نوع تیرآهن که بر طبق استانداردهای اروپایی ساخته می‌شود، مدل IPE یا معمولی است. این محصول ظاهری شبیه به حرف “I” دارد و در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای زیادی دارد. از تیرآهن IPE معمولاً به عنوان ستون‌های یک سازه استفاده می‌شود. ضمن اینکه برای شکل‌گیری پل لانه زنبوری در سقف یک ساختمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی به دلیل ساخت ساختمان بر اساس استانداردهای اروپایی در ایران، نوع IPE به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع پروفیل آهن در حوزه ساخت‌وساز شناخته می‌شود.

کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان

  • تیرآهن INP

تیر آهن INP از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی به نوع معمولی یا IPE دارد، با این تفاوت که ضخامت بال‌های آن هم‌زمان با فاصله‌گرفتن از جان، کاهش پیدا می‌کند. INP بر اساس استانداردهای چین و روسیه تولید شده و به دلیل طراحی خاصی که دارد از مقاومت و استحکام زیادی برخوردار است.

فعالان حوزه ساخت‌وساز باید نسبت به انواع تیرآهن و کارایی آن آگاهی بالایی داشته باشند؛ در این صورت است که می‌توانند خریدی درست و مقرون‌به‌صرفه داشته و در نهایت بنایی استاندارد تحویل مشتری دهند. تیرآهن INP انتخابی مناسب برای ساختمان‌های مرتفع خواهد بود؛ زیرا تحمل بار و استحکام بالایی دارد. سایر کاربردهای این نوع تیرآهن در یک ساختمان نیز شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ساخت اسکلت‌بندی برج‌ها
  2. ساخت ساختمان‌های مرتفع
  3. ساخت سقف در ساختمان‌ها
  4. اتصال قطعات یک قسمت به یکدیگر

·تیر آهن IPB یا هاش

یکی دیگر از انواع این محصولات که در ساخت یک ساختمان کاربرد زیادی دارد، تیرآهن هاش یا IPB است. این محصول از نظر ظاهری شبیه به حرف H بوده و مهم‌ترین ویژگی ظاهری آن مربوط به برابری بال و جان می‌شود. ضمن اینکه ابعاد بزرگ‌تری نسبت به دو مدل قبلی داشته و بهترین انتخاب برای ساخت انواع ستون در یک ساختمان خواهد بود. این محصول در کنترل نیروهای برشی توانایی زیادی دارد و معمولاً برای ساخت ساختمان در مناطق زلزله‌خیز از آن استفاده می‌شود؛ علاوه بر این در ساخت مجتمع‌های بزرگ تجاری و اداری، سوله‌ها و… نیز از آن استفاده می گردد.

IPB که تحت عنوان تیرآهن بال پهن نیز شناخته می‌شود بر اساس ابعاد و وزن خود به سه دسته زیر تقسیم خواهد شد:

  • بال پهن سنگین یا HEB
  • بال پهن سبک یا HEA
  • تیرآهن سنگین یا TPB

تیرآهن هاش برای ساخت ستون ساختمان

بهترین تیرآهن برای ساختمان کدام است؟

انتخاب بهترین نوع برای ساختمان به عوامل متعددی بستگی دارد که شامل نوع ساختمان، بارهای مورد نیاز، شرایط محیطی و مقررات محلی است. در ادامه نوعی از تیرآهن‌ها که معمولاً در ساختمان‌ها استفاده می‌شود را معرفی می‌کنم:

  1. تیرآهن ضد حریق (Fireproof Steel)

در ساختمان‌های با اهمیت زیاد مانند بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها یا ساختمان‌های بلند، تیرآهن‌های ضد حریق معمولاً به عنوان یک گزینه اصلی در نظر گرفته می‌شوند. این محصولات تا حد زیادی مقاومت در برابر حریق دارند.

  1. تیرآهن ضدزنگ (Corrosion-Resistant Steel)

در مناطقی با شرایط آب و هوایی مرطوب یا نزدیک به ساحل، این محصولات مفید هستند. آنها از ضد زنگ به عنوان یک لایه حفاظتی برخوردارند تا از زنگ‌زدگی و فرسایش آن جلوگیری کنند.

  1. تیرآهن با مقاومت بالا (High-Strength Steel)

این محصولات به دلیل قدرت تحمل بار بیشتر، در ساختمان‌هایی که نیاز به پشتیبانی از بارهای سنگین دارند، مفید هستند. این تمحصولات معمولاً از جنس‌هایی مانند تیرآهن ASTM A992 یا A572 ساخته می‌شوند.

  1. تیرآهن معمولی (Mild Steel)

در بسیاری از ساختمان‌ها، تیرآهن‌های معمولی کافی هستند و نیازهای یک ساختمان را تامین می‌کنند. اینم مقاطع برای بسیاری از کاربردهای ساختمانی مناسب هستند.

  1. تیرآهن نورد گرم (Hot-Rolled Steel)

به عنوان یکی از گزینه‌های معمول برای ساختمان‌ها استفاده می‌شود و معمولاً در ساختمان‌هایی با بارهای سبک نصب می‌شوند.

جمع بندی

برای انتخاب بهترین نوع تیرآهن برای ساختمان خود، بهتر است با مهندسان ساختمانی مشورت کنید تا بهترین گزینه را با توجه به نیازها و شرایط خاص ساختمان به شما پیشنهاد بدهند. همچنین مقررات محلی و ملی را هم در نظر داشته باشید چرا که ممکن است برخی استانداردها و مقررات محلی برای استفاده از این محصولات مورد نیاز باشند. لازم به ذکر است که قیمت این محصول نیر در انتخاب شما تاثیر بسزایی دارد و باید متناسب با بودجه خود دست به انتخاب بزنید؛ قبل از خرید حتما از یک مرجع موثق استعلام قیمت بگیرید زیرا قیمت محصولات فولادی نوسانات زیادی دارد و در شرایطی مشاهده کرده ایم که قیمت تیرآهن امروز با فردا ممکن است کاملا متفاوت باشد.

پیوان سایت استعلام لحظه ای قیمت اهن : https://pivan.co

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه