امروز: May 13, 2024

طرح آلودگی هوا از درب منزل در تهران از امروز

اجتماعی تاریخ انتشار: ۰۲/۰۹/۱۲ بدون نظر   26 بازدید

اندازه فونت    
طرح آلودگی هوا از درب منزل در تهران از امروز

طرح آلودگی هوا از درب منزل در تهران از امروز

طرح آلودگی هوا از درب منزل در تهران از 12 آذر 1402 به منظور کاهش آلایندگی هوا و پایین آوردن شاخص آلودگی هوا توسط شهرداری و پلیس راهنمایی رانندگی اجرا می شود.

جزئیات طرح آلودگی هوا در تهران از یکشنبه 12 آذر

به گزارش افکارنیوز، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور درباره جزئیات طرح آلودگی هوا از درب منزل در تهران اظهار کرد: از یمکشنبه تا روز چهارشنبه تردد خودروها بر اساس پلاک زوج و فرد در محدوده طرح آلودگی هوا نیز اجرا خواهد شد

وی افزود: در این چهار روز و تا آخر هفته در محدوده طرح زوج و فرد تردد خودروها فقط بر اساس رقم آخر پلاک آنها خواهد بود.

جزئیات طرح آلودگی هوا در تهران از یکشنبه 12 آذر

سرهنگ موسوی پور ادامه داد: بر اساس مصوبات کمیته آلودگی هوای شهر تهران، فردا یکشنبه تنها خودروهایی می‌توانند در این محدوده تردد کننند که پلاک آنها فرد و روز دوشنبه خودروهای با پلاک زوج حق تردد خواهند داشت و همینطور تا پایان روز چهارشنبه این طرح اجرا می‌شود.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت : با تقویت و استقرار بیشتر تیم های پلیس راهور تهران بزرگ در محدوده های اعلامی ، این طرح به صورت جدی اجرا و با خودروهای متخلف برخورد خواهد شد.

وی اضافه کرد: اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل نیست و فقط در محدوده طرح زوج و فرد سابق و یا همان طرح آلودگی هوای کنونی اجرا خواهد شد و تا پنجشنبه نیز ادامه خواهد داشت.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ یادآور شد: راکبین و دارندگان موتورسیکلت‌ها هم در نظر داشته باشند که اگر وسیله آنان دودزا باشد با آنها نیز طبق قانون برخورد و از تردد آنها جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: تاکنون ۶ هزار خودرو که برگه معاینه فنی داشته ولی دودزا بوده و هوا را آلوده کرده‌اند معاینه فنی آنها ابطال و مجدد جهت اخذ معاینه فنی به مراکز مربوطه اعزام شده‌اند.

به گفته وی، از فردا نیز اگر خودرویی دارای برگه معاینه فنی باشد ولی با رویت همکارانم ملاحظه شود که دودزا بوده و یا هوا را آلوده می‌کند با این خودروها نیز برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد.

سرهنگ موسوی ور تاکید کرد: امروز در کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران همچنین طرح ممنوعیت و محدودیت ورود کامیون‌ها به شهر تهران نیز مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات خوبی برای آن در نظر گرفته شد که متعاقبا اعلام می‌شود.

طرح آلودگی هوا چیست؟

طرح آلودگی هوا توسط پلیس و شهرداری طراحی و در مناطق مشخصی پیاده سازی شده است. در حال حاضر به طرح کنترل آلودگی هوا تغییر نام داده است و با طرح ترافیک خودرو تفاوت دارد.

همان‌طور که از نام این طرح مشخص است ملاک ورود به محدوده طرح آلودگی هوا، زوج یا فرد بودن پلاک خودرو و ثبت نام خودرو در سامانه تهران من است.

پس در قدم اول برای ورود به طرح آلودگی هوا حتماً باید در سامانه مشخص شده ثبت نام کنید. در قدم بعدی به پلاک خودرویتان نگاهی بیندازید، آخرین شماره عدد سه رقمی پلاک نشان دهنده زوج یا فرد بودن ماشینتان است و به شما می‌گوید چه روزهایی می‌توانید تردد داشته باشید.

ساعت طرح آلودگی هوا تهران

طرح زوج و فرد آلودگی هوا در تهران

اینکه طرح زوج و فرد چگونه اجرا میشود؟ قوانین مشخصی دارد که گفته شد در ابتدا باید در پنل شهروندی خود ثبت نام کنید. حتماً می‌پرسید چه اسراری به انجام این کار است.

الزام ثبت نام به دلیل کنترل تردد خودروها در محدوده‌های مشخص توسط دوربین‌ها است. با ثبت نام خودرو اطلاعات شما در دوربین‌ها ثبت می‌شود و عوارض تردد محاسبه می‌شود. اگر اطلاعات خودرو توسط دوربین‌های محدوده طرح آلودگی هوا شناسایی نشود تردد غیر مجاز محسوب خواهد شد و مشمول جریمه و گران‌ترین عوارض تردد خواهید شد. در نظر داشته باشید که کلیه خودروهای پلاک تهران به مدت 20 روز حق تردد رایگان در هر فصل صرفاً در محدوده کنترل آلودگی هوا دارند.

طرح زوج و فرد برای پلاک شهرستان در تهران به صورت سهمیه‌ای 15 روز است و برای استفاده بیشتر باید عوارض آن پرداخت گردد. بنابراین خودرویی که اطلاعات آن شناسایی نشود نمی‌تواند از حق رایگان خود استفاده کند؛ چرا که دوربین‌ها امکان ثبت شمارش تردد آن را نخواهند داشت. بنابراین نه تنها از حق رایگان خود نمی‌توانید استفاده کنید مستحق جریمه خواهید شد.

طرح زوج و فرد چه روزهایی است؟

طرح زوج و فرد همه روز به جز جمعه‌ها و تعطیلات رسمی اجرا می‌شود. توجه کنید اگر عدد سمت راست پلاک ماشین‌تان زوج باشد می‌توانید در روزهای زوج (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) و اگر رقم آخر فرد باشد در روزهای فرد (یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه) می‌توانید در مناطق طرح آلودگی هوا تردد داشته باشید.

ساعت شروع و پایان طرح آلودگی هوا تهران

طرح کنترل آلودگی هوا در سال 1402 شامل تغییراتی در بخش افزایش مبلغ مجوز بوده، امّا در زمان تغییری ایجاد نشده و به رسم همیشه ساعت طرح آلودگی هوا روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 تا 18 و روزهای پنج‌شنبه از ساعت 6:30 تا 13 است.

طرح زوج آلودگی هوا از درب منزل یعنی چه؟

گاهی اوقات به دلیل آلودگی بیش از حد و بالا بودن شاخص، از طرح زوج و فرد از درب منزل استفاده می‌شود. یعنی در روزهای غیر مجاز اجازه خروج از منزل را نخواهید داشت مگر در صورتی که پلاک خودرو مطابق روز باشد. در این طرح کلیه مناطق شهر جزء طرح خواهند بود و هرگونه تردد مشمول جریمه طرح آلودگی هوا خواهد شد.

قوانین نحوه ورود به طرح آلودگی هوا

برای ورود به طرح آلودگی هوا نیازی به رزو نمی‌باشد و تنها کافیست حساب شهروندی خود را شارژ کنید تا در صورت ورود به طرح و پایان سهمیه فصلی، شارژ از حساب شما کسر خواهد شد و در غیر این صورت ضمن پرداخت عوارض باید جریمه‌ی آن را نیز پرداخت کنید.

داشتن معاینه فنی برتر در محاسبه هزینه ورود به طرح آلودگی هوا ضریب کمتری دارد.

ساعات تردد به سه دسته تقسیم می‌شود که به این شرح می‌باشد:

غیر اوج: تردد در ساعات 10:00 الی 16:00

یک سر اوج: تردد در ساعات 6:30 الی 10:00 یا 16 الی 18

دو سر اوج: تردد در ساعات 6:30 الی 10:00 و 16 الی 18

در صورت سکونت در محدوده طرح آلودگی هوا می‌توانید با ارائه مدارک لازم در مورد ملک (مالکیت یا استیجاری) و تایید سیستمی در دفاتر خدمات الکترونیک شهر یک بار خروج از محدوده قبل از ساعت 9:00 و یکبار ورود به آن محدوده بعد از ساعت 16:00 به صورت آزاد داشته باشید.

عوارض بر اساس تردد محاسبه می‌شود؛ یعنی اهمیتی ندارد که از محدوده کنترل آلودگی هوا خارج شده‌اید یا وارد شده‌اید در هر صورت عوارض تردد برای خودروی شما اطلاق می‌گردد.

نقشه محدوده طرح آلودگی هوا در تهران

محدوده طرح آلودگی هوا از سمت شمال به بزرگراه همت، از سمت جنوب به بزرگراه بعثت، از سمت شرق به محدوده امام علی و از سمت غرب به بزرگراه نواب ختم می‌‌شود. در عکس زیر نقشه طرح ترافیک و طرح زوج و فرد تهران را می ‌بینید که می‌توانید از گوگل مپ آن را با جزئیات بیشتری مشاهده کنید.

محدوده طرح آلودگی هوا تهران

محدوده طرح آلودگی هوا به صورت کلی:

امام علی تا تقاطع چمران

امام علی تا تقاطع نواب

همت تا تقاطع بعثت

بعثت تا تقاطع آزادی

آزادی تا تقاطع همت

جریمه ورود به طرح آلودگی هوا

طرح زوج و فرد برای کنترل آلودگی هوا در شهر بزرگی چون تهران اجرا شده؛ طرحی که در خیابان‌های شلوغ اجرا شده و ورود پلاک‌های غیر مجاز به آن مشمول جریمه ورود به طرح آلودگی هوا خواهند شد. البته خودروهای حمل و نقل عمومی، اورژانس‌ها و تامین امنیت مجوز ورود همیشگی دارند. در صورت تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا جریمه بلافاصله ثبت نمی‌شود. در ابتدا از سهمیه فصلی کسر می‌شود و پس از پایان سهمیه مشمول جریمه خواهید شد.

برای اینکه مستحق این جریمه نشوید با پرداخت عوارض به صورت اینترنتی وارد محدوده شوید. پرداخت عوارض یکی از قوانین ورود ورود به طرح آلودگی هوا است. عوارض این محدوده که با نام حلقه دوم شناخته می‌شود 50 درصد کمتر از عوارض طرح ترافیک اصلی یا حلقه اول است.

جریمه ورود به طرح آلودگی هوا متغیر بوده و نسبت به محل زندگی و ساعت ورود و خروج شما تغییر می‌کند. ضمن اینکه نوع معاینه فنی خودرو در پرداخت عوارض یا جریمه بسیار تاثیرگذار است. خودروهایی که دارای معاینه فنی برتر هستند تخفیف بالاتری نسبت به سایر خودروها دارند.

پرداخت عوارض ورود به طرح آلودگی هوا دلیل بر ورود شما به محدوده طرح ترافیک نمی‌باشد.

نکته: هزینه ورود به طرح آلودگی نصف هزینه عوارض طرح ترافیک است.

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه