مشاوره ثبت شرکت و اخذ رتبه پیمانکار یا مشاور توسط الی ثبت
کسب و کارهای قانونی در هر حوزهای که فعالیت داشته باشند، همواره موردتوجه مردم قرار دارند؛ چون حمایت و پشتیبانی قانون از کسب و کارها به آنها ارزش و اعتبار میبخشد و راحتتر میتوان به آنها اعتماد کرد. در کل مشاغلی که زیر سایه قانون فعالیت میکنند، قدرت و جلوه بهتری دارند و میتوانند با اعتماد و عزتنفس بیشتری در مسیر تجارت پیش بروند. این مشاغل قانونی میتوانند در مواقع ضروری از تسهیلاتی که دولت در اختیار آنها قرار میدهد، استفاده کرده و چالشهای خود را مرتفع سازند. به همین خاطر، شرکتهای تجاری کوچک و بزرگ سعی میکنند که با ثبت شرکت به فعالیتهای خود جنبه رسمی بودن بخشیده و بهواسطه آن جلوه بصری قدرتمندی برای خود بسازند. صاحبان شرکتهای ثبتی میتوانند پسازاینکه پروسه ثبت شرکت را پشت سر گذاشتند، برای رتبهبندی آن اقدام کنند تا بتوانند ضمن یک شروع قدرتمند، به دستاوردهای مهمی در حوزه تجارت خود برسند. با ما همراه باشید تا ضمن بررسی نحوه ثبت کردن شرکت، چگونگی اخذ رتبه و مزایای آن را بررسی کنیم.
قبل از اینکه راجع به چگونگی ثبت کردن شرکت صحبت کنیم، بهتر است به یک تعریف درست از مفهوم آن برسیم. شرکت در لغت به معنای شریک شدن است و در تعریف تجاری به بستری گفته میشود که افراد حقیقی و حقوقی میتوانند در آن ضمن عقد یک قرارداد، فعالیتهای تجاری خود را آغاز کرده و بر اساس میزان سهام هر شریک تجاری که در قرارداد مشخصشده، فعالیتهایشان را سازماندهی کنند. شرکت درواقع قراردادی است که بین چند شریک تجاری بر اساس میزان سهم هرکدام منعقد میشود و شرکای تجاری باید طبق قوانین از پیش تعریفشده و مطابق با مسئولیتی که به آنها واگذارشده است، در راستای تحقق اهداف تجاری مشترک فعالیت کنند. شرکتها به دو نوع تجاری و مدنی تقسیم میشوند، اما پروسه ثبت آنها تنها برای شرکتهای تجاری انجام میشود. ثبت شرکت به افراد حقوقی امکان میدهد که علاوه بر سازماندهی فعالیتهای تجاری، در سود و ضرر شریک شوند. بهاینترتیب شرکای تجاری میتوانند یک همکاری دوستانه و صلحجویانه داشته و برای تداوم این همکاری تلاش کنند.
این پروسه ثبتی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و میتوان مزایای آن را در ابعاد مختلفی موردبررسی قرار داد. این فرایند قانونی یک ساختار منسجم و مستحکم را برای شرکتها به ارمغان میآورد و صاحبان کسبوکارهای مختلف میتوانند از حمایت و پشتیبانی قانون بهرهمند شده و از نظارتی که قانون بر فرایندهای تجاری آنها دارد، به نفع خود استفاده کنند. شرکتهای مختلف میتوانند در مواقع لزوم برای تأمین نیازهای مالی و اقتصادی خود از تسهیلات دولتی استفاده نمایند. این کسبوکارها میتوانند با وجه مثبتی که پیدا میکنند، از حمایت کاربران هدف نیز بهرهمند شده و مشتریان بالفعل خود را به مشتری بالقوه و طرفدار واقعی تبدیل سازند. تحقق این هدف، زمینهساز موفقیتهای بزرگ کسبوکارهایی است که با ثبت شرکت اعتماد کاربران را جلب میکنند. مشاغل مختلف میتواند علاوه بر ایجاد یک هویت قدرتمند و قابلاعتماد و جذب مشتریان بیشتر، در مزایدهها شرکت کرده و از طریق مناقصات دولتی و غیردولتی زمینه رشد و توسعه خود را فراهم سازند.
این پروسه ثبتی هم بهصورت آنلاین و هم بهصورت حضوری انجام میشود. آنچه در رسیدگی به این امور ثبتی موردتوجه قرار میگیرد، تسریع درروند مراحل اداری آن است. با توجه به پیشنیازهای جامعه امروزی، انجام این فرایند ثبتی بهصورت آنلاین بیشتر موردتوجه قرار میگیرد. این روزها بیشتر سازمانها و ارگانهای مختلف خدماتشان را بهصورت آنلاین در سایتهای رسمی خود ارائه میدهند. ثبت آنلاین شرکت به شما کمک میکند که این پروسه ثبتی را با سرعت بیشتری پشت سر بگذارید. نحوه ثبت کردن شرکت به نوع آن بستگی دارد.
ازآنجاکه ممکن است شرکتی که قصد تأسیس آن را دارید، برای نوع فعالیت تجاری و نوع کسبوکار شما مناسب نباشد، بهتر است که قبل از شروع پروسه ثبت، شرایط خود را ارزیابی کرده و با بررسی انواع شرکتها بهترین نوع آن را متناسب با فعالیت تجاری خود و محدوده فعالیتتان انتخاب کنید. فرایند ثبت کردن شرکتهای مختلف با توجه به نوع آن با یکدیگر متفاوت است و برای ثبت هر یک از شرکتها، شرایط و قواعد از پیش تعریفشدهای وجود دارد. مشاوره ثبت شرکت به شما کمک میکند که بتوانید ضمن آشنایی با قوانین تأسیس شرکت تمامی مدارک و مستندات لازم را فراهم کرده و بهصورت گامبهگام مراحل ثبتی را پشت سر بگذارید. با کمک خدمات مشاوره تأسیس شرکت، میتوانید اطلاعات لازم برای تنظیم درخواست، شیوهنامههای اجرایی و سایر اطلاعات را بهدست آورید.
بر اساس ماده ۲۰ قانون تجارت انواع شرکتهای تجاری در ۷ نوع مختلف تقسیمبندی میشوند که در ادامه بهاختصار هر یک را معرفی میکنیم:
بیشترین درخواست برای تأسیس شرکتها مربوط به شرکت با مسئولیت محدود است، چون ثبت آن در مدتزمان کوتاهتری انجامشده و دردسر کمتری دارد. از طرفی چون تعداد سهامداران و شرکا در این شرکت کمتر است، میتوانید بهراحتی آن را راهاندازی کنید. برای تأسیس این نوع شرکت کافی است که مبلغ سرمایه اولیه را در اساسنامه درج کنید و نیازی نیست که این سرمایه را بهحساب واریز نمایید. با توجه به اینکه میتوانید در ثبت شرکت مسئولیت محدود، مدتزمان فعالیت اعضای هیئتمدیره را مشخص کنید، میتوانید بعد از اتمام این بازه زمانی یا در مواقع ضروری برای تغییر اعضا اقدام کنید. در این نوع شرکت شرکا وظیفهدارند بدون اینکه سرمایه آنها به سهام تقسیم شود، بر اساس میزان سرمایه خود تعهدات و مسئولیت قروض شرکت را به عهده بگیرند.
این نوع شرکت که در ایران از محبوبیت بالایی برخوردار است، خود به دو نوع سهامی عام و سهامی خاص تقسیم میشود. سرمایه این شرکت درواقع مجموع سهام تقسیمشده بین شرکا است. مسئولیت هر سهامدار نیز بر اساس سرمایهای که وارد کرده مشخص میشود. در بررسی تفاوت شرکت سهامی خاص و عام میتوان گفت که اگر مؤسسین شرکت سهامی، سرمایه آن را از طریق فروش سهام به مردم تأمین کنند، به آن شرکت سهامی عام گفته میشود؛ اما اگر مؤسسین این شرکتها تمام سرمایه اولیه را در زمان تأسیس آن فراهم کنند، به آنها سهامی خاص گفته میشود. در قراردادی که بین شرکای تجاری در این نوع شرکتها بسته میشود، میزان سرمایه تخصص و مهارت هر شریک برای دستیابی به سود تجاری مشخص میشود. تعداد شرکا نیز نباید بیشتر از سه نفر باشد.
در شرکت مختلط غیر سهامی امور تجاری بر اساس یک نام مخصوص بین یک یا چند شریک با مسئولیت محدود و بدون انتشار سهام انجام میشود. هر یک از شرکا در این نوع موسسه بر اساس میزان سرمایهای که برای ثبت شرکت در نظر گرفتهاند، مسئولیتهای خود را انجام میدهند. نام یکی از شرکای ضامن باید در اسم شرکت لحاظ شود.
این نوع شرکت با یک نام مخصوص بین چند شریک تضامنی یا چند شریک سهامی تأسیس میشود. سرمایه شرکای سهامی در این شرکت به سهام تبدیلشده و مسئولیت هر شریک بر اساس سرمایهای که دارد، مشخص و محدود میگردد.
ثبت شرکت تضامنی باهدف شکلگیری امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی انجام میشود. بهاینترتیب اگر سرمایه شرکت برای پرداخت قروض کافی نباشد، شرکای تجاری باید مسئولیت پرداخت تمام قروض شرکت را به عهده بگیرند.
هدف از تأسیس این نوع شرکت آن است که یک همکاری و مشارکت، بین عدهای از افراد همصنف ایجاد شود. درواقع این افراد برای رسیدن به منافع مشترک خود، یک سرمایه مشخص را با خود میآورند و یک تعاونی تشکیل میدهند تا بهصورت گروهی مشکل یکدیگر را مرتفع سازند. در نهایت یک جمعیت کوچک شکل میگیرد که با همکاری یکدیگر برای رفع مشکلات هم تلاش میکنند. ثبت این نوع شرکت به افراد کمک میکند که واسطههای غیرضروری را حذف کرده و تجارت موفقی را تجربه کنند.
ثبت این نوع شرکت نیز با یک نام مخصوص بین چند نفر با هدف انجام یک فعالیت تجاری مشخص صورت میگیرد و شرکا وظیفه دارند که بر اساس میزان سرمایهای که در شرکت وارد شده مسئولیتها را به عهده بگیرند.
همانطور که گفتیم برای تأسیس شرکتهای مختلف، شرایط و قوانین خاصی تعریفشده است. پس از ارزیابی نوع فعالیت تجاری خود و انتخاب یک شرکت مناسب برای ثبت، باید نام مناسبی برای آن انتخاب کنید. سپس باید مستندات و اطلاعات شرکت را در سایت اداره ثبت وارد کنید تا کارشناسان آن اطلاعات و مستندات شمارا بررسی کرده و در صورت عدم وجود مشکل، آن را تأیید کنند. در نظر داشته باشید که هیچ شرکتی بدون شریک تجاری و تنها به نام یک نفر ثبت نمیشود. برای تأسیس دفتر کار خود باید میزان سرمایه اولیه را نیز مشخص کنید تا بر اساس آن نوع شرکت نیز مشخص شود.
نامی که برای شرکت خود انتخاب میکنید، باید یک نام معنادار و جذاب باشد تا بهراحتی در ذهن مردم مانا و ماندگار شود. اگر در انتخاب نام شرکت کمی دقت به خرج دهید، با سرعت بیشتری پیشرفت خواهید کرد. نام انتخابی شما باید بهراحتی تلفظ شود، با نوع کسبوکارتان تناسب داشته باشد و قبل از شما توسط هیچ شرکتی ثبت نگردیده باشد. بعدازاینکه اداره مربوطه نام شرکت را تأیید کند، دو ماه فرصت دارید تا پروسه ثبت را تکمیل نمایید. در این مرحله باید مدارک لازم برای تأیید هویت اعضا و سایر مدارک موردنیاز با نوع تجارتی که انتخاب کردهاید و همچنین رسید پرداخت وجه را به اداره مربوطه تحویل دهید.
برای تأسیس شرکت خود باید مدارکی از قبیل صورتجلسه هیئتمدیره، اساسنامه و اظهارنامه که جزو اسناد اصلی هستند و همچنین کپی اسناد شناسایی تمام شرکا و مدارکی که نشان دهد اعضای هیئتمدیره سوءپیشینه ندارند و مدارکی از این قبیل را تهیه نموده و به اداره ثبت تحویل دهید. این نوع مدارک درواقع بهعنوان مدارک عمومی برای تأسیس انواع شرکت شناخته میشوند. سایر مدارک نیز بر اساس نوع شرکت مشخص میشود. بعد از تحویل مدارک به اداره ثبت باید منتظر بمانید تا کارشناسان اداره، مدارک شمارا بررسی و تأیید کنند. دقت داشته باشید که اگر مشکل یا تناقضی در مدارک شما وجود داشته باشد، کارشناسان اداره آن را مرجوع میگردانند تا مجدداً پس از تکمیل مدارک و مستندات، برای تأسیس شرکت اقدام کنید. در این صورت شما فرصت طلایی خود را برای تأسیس دفتر کار از دست میدهید؛ پس بهتر است با وسواس بیشتری مدارک لازم را تهیه کنید.
برخی از صاحبان کسبوکارها به دلیل هزینههای جاری در پروسه تأسیس شرکت و یا به دلیل عدم پرداخت مالیات، ثبت کردن شرکت خود را به تعویق میاندازند. درحالیکه هدف از این فرایند ثبتی آن است که صاحبان کسبوکارها بتوانند زیر سایه قانون فعالیتهای تجاری خود را دنبال کنند. از طرفی آنچه در این پروسه ثبتی موردتوجه قرار میگیرد، آن است که کارفرمایان با رعایت قوانین ثبتی به روند تأسیس شرکت خود سرعت ببخشند؛ بنابراین هزینه ثبتی اولویت اول ما در این فرایند قانونی نیست، اما بههرحال با توجه به اینکه نمیتوان هزینههای جاری در این مورد را نادیده گرفت، عوامل مؤثر بر آن را بررسی میکنیم. هزینه تأسیس دفتر کار بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند: نوع شرکت، هزینههای مربوط به تهیه اسناد و مدارک، هزینه خدمات مشاوره ثبت شرکت، هزینه چاپ آگهی در روزنامه و مواردی از این قبیل تعیین میشود؛ اما در کل این هزینه چندان هم زیاد نیست.
از مهمترین اقداماتی که افراد حقیقی و حقوقی باید بعد از ثبت کردن شرکت انجام دهند، رتبهبندی آن است. این فرایند توسط اداره معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تصویب میشود. رتبه بندی شرکت در شاخههای مختلف ازجمله شرکتهای مشاور و پیمانکاری اهمیت بسیاری داشته و این تجارتهای مختلف میتوانند با اخذ رتبه برای شرکت خود، گواهی صلاحیت حضور در مناقصههای بزرگ دولتی را دریافت کنند. شرکتهای مختلف محدوده رتبهبندی خاصی دارند و همین محدوده در گرید بندی شرکتها میزان قدرت، صلاحیت و اعتبار آنها را تعیین میکند.
درواقع هدف از گرید بندی بعد از ثبت شرکت آن است که صلاحیت آنها و میزان اعتبارشان در شاخههای مختلف مشخص شود. کسبوکارهای مختلف قانونی میتوانند از طریق رتبهای که مراجع ذیربط به آنها اعطا میکنند، بانظم و سازماندهی بهتری در مناقصهها شرکت کنند. بهاینترتیب شرکتهایی که اعتبار و صلاحیت بیشتری دارند، پروژههای حرفهای را بهدست گرفته و امکان دخالت افراد سودجو در برگزاری مناقصهها را از بین میبرند. طبیعی است که صاحبان طرح و سرمایهگذاران با شرکتهایی همکاری میکنند که از تواناییها و صلاحیتهای علمی، تخصصی و فنی آنها مطمئن باشند. بهاینترتیب میتوان اهمیت رتبه بندی شرکت را درک و توجیه کرد.
به افراد حقیقی و حقوقی که بعد از ثبت شرکت در حوزههای طراحی و ساخت پروژههای عمرانی، راه و ترابری، تأسیسات و تجهیزات، نفت، گاز، نیرو و ارتباطات، حملونقل و غیره فعالیت میکنند، شرکت پیمانکار گفته میشود. اخذ رتبه پیمانکار برای این شرکتها به آنها کمک میکند که ضمن شفافسازی فعالیتهای خود، قراردادهای مهمی را با سرمایهگذاران بزرگ منعقد سازند. بهعلاوه اینکه شرکتهای پیمانکاری دارای رتبه پیمانکار، میتوانند برای اجرای طرحهای خود در داخل یا خارج کشور از تسهیلات دولتی استفاده کنند. این شرکتها میتوانند همه یا بخشی از بودجه موردنیاز خود را از طریق تسهیلات دولتی تأمین کنند.
اخذ رتبه پیمانکار در ۱۱ شاخه فرعی و ۵ سطح مختلف انجام میشود و شرکتهای مختلف میتوانند بر اساس سوابق، قابلیتها و تواناییهای خود یکی از رتبههای یکی تا ۵ پیمانکار را دریافت کنند. ازآنجا که سوابق هر شرکت پیمانکاری ثبتی و عملکرد و راندمان آن نقش مهمی در افزایش رتبه پیمانکار دارد، شرکتهای مختلف میتوانند برای بهبود سطح عملکرد خود و کسب امتیازات بیشتر تلاشهایشان را چند برابر کنند. گرید ۱ تا ۵ پیمانکار بر اساس تواناییهای علمی، فنی، اجرایی، مالی و تعداد نیروی فنی و مهندسی حاضر در هیئتمدیره شرکت به آنها اعطا میشود.
بعدازاینکه ثبت شرکت پیمانکار را انجام دادید، باید برای اخذ گرید، الزامات مربوط به واحدهای ایمنی و بهداشت سازمانی را فراهم کنید. علاوه بر الزامات رشته پیمانکاری باید تجهیزات فیزیکی لازم را برای حفظ ایمنی نیز فراهم نموده تا در مواقع ضروری از آنها استفاده نمایید. شرکتهای پیمانکاری باید کارگاههای خود را به تمام ادوات و دستگاههای لازم مجهز سازند. بهعلاوه اینکه باید بیمه کردن تمامی دستگاهها، کارکنان و حتی محل پروژه را جدی بگیرند. از سایر پیشنیازهای اخذ رتبه پیمانکار تهیه مدارک لازم است.
این مدارک با توجه به رتبه هر شرکت متفاوت است. به این صورت که مدارک موردنیاز برای رتبه ۱ تا ۴ پیمانکاری شامل: مدارک ثبتی شرکت، کپی مدارک هویتی اعضای هیئتمدیره و سهامداران در ۳ نسخه، اظهارنامه مالیاتی شرکت، مدارک تحصیلی اعضای امتیازآور شرکت و تصاویر تمام توافقنامهها میشود. مدارک موردنیاز برای اخذ گرید ۵ پیمانکاری کمی متفاوت است و برای اشخاص حقیقی و حقوقی بهصورت مجزا تعریف میشود.
شرکتهای مشاور که در واقع واسطهای بین شرکتهای پیمانکار و کارفرما هستند، خدمات مشاوره پروژههای اجرایی و تجاری را بر اساس مسئولیتی که برای آنها تعریف شده، ارائه میدهند. این شرکتها میتوانند از تمامی امور مربوط به پروژههای مختلف پشتیبانی کرده و خدمات متعدد دیگری را ارائه دهند. اخذ رتبه مشاور در سه پایه مختلف انجام میشود که بالاترین رتبه متعلق به پایه ۱ و پایینترین رتبه برای پایه ۳ است.
رتبه بندی شرکتهای مشاور بعد از ثبت شرکت انجامشده و در گرید بندی آن فاکتورهای مختلفی ازجمله: سطح کیفی و کمی خدمات شرکتها، قدرت مالی و فنی و تعداد نیروی فنی و مهندسی، امکانات نرمافزاری، لیستهای بیمه و حقوق، سوابق تحصیلی هیئتمدیره و فاکتورهای دیگر مورد ارزیابی قرار میگیرد. شرکتهای مشاور میتوانند با اخذ گرید وارد یک رقابت سالم با دیگر شرکتها شده و از این طریق به رشد و توسعه قابلتوجهی برسند. بهاینترتیب میتوانند ضمن اثبات تواناییهای خود، پروژههای بزرگ سرمایهگذاران خصوصی و دولتی را تقبل کرده و به سرانجام برسانند.
رتبه ۱ تا ۳ مشاور بر اساس مقررات آییننامه از سوی سازمان مدیریت و برنامهنویسی به گروههای تخصصی مشاور برای تعیین صلاحیت آنها اعطا میشود. این گروههای تخصصی که شامل: گروه شهرسازی و معماری، گروه راه و ترابری، گروه معدن و صنعت، گروه تخصصهای مشترک، گروه نفت و گاز، گروه مطالعات کشاورزان، گروه آب، گروه انرژی و گروههای تخصصی دیگر میشوند، بهعنوان شرکتهای مشاور با رتبه مشخص فعالیتهای خود را دنبال میکنند. طبیعتاً شرکتهایی که پتانسیل رشد بالاتری داشته باشند، رتبه برتری نیز خواهند داشت. این گروههای اجرایی باید بعد از ثبت شرکت برای اخذ رتبهی مشاور، تمامی مدارک و مجوزهای کسب، سوابق اجرایی در پروژههای قبلی، گواهی تأییدیه غیردولتی بودن فعالیت مدیران شرکت، گواهی عدم سوابق کیفری کارکنان و مواردی از این قبیل را تهیه نموده و به سازمانهای مربوطه ارائه دهند.
اخذ رتبه پیمانکار و اخذ رتبه مشاور بهاندازه پروسه ثبت کردن شرکت اهمیت دارد. اگر افراد حقیقی و حقوقی رتبه بندی شرکت را نادیده بگیرند، پیشرفت چندانی در حوزه تجارت خود تجربه نخواهند کرد. درحالیکه اخذ گرید به این شرکتها کمک میکند که با اعلام صلاحیت خود به سرمایهگذاران و صاحبان طرحها، پروژههای مهمی را در دست گرفته و سود سالانه خود را تا چندین برابر افزایش دهند. مزایایی که ثبت و رتبهبندی انواع شرکتها برای صاحبان آنها دارد، بهقدری زیاد است که هزینههای جاری برای انجام این پروسههای اداری چندان موردتوجه قرار نمیگیرد. صرف این هزینههای جاری مشخص برای ثبت کردن شرکت و اخذ رتبه پیمانکار و مشاور به صاحبان شرکتهای مختلف کمک میکند که سرمایهگذاری بلندمدتی را برای خود پایهریزی کنند.
در این مطلب راجع به مشاوره ثبت شرکت و اخذ رتبه مشاور و پیمانکار صحبت کردیم و ضمن بررسی انواع شرکتها و رتبههای مختلفی که به آنها تعلق میگیرد، شرایط ملزومات و مدارک موردنیاز برای هر یک از این فرایندهای اداری را موردبررسی قرار دادیم. برای اینکه بتوانید فعالیتهای تجاری خود را زیر سایه قانون دنبال کرده و از تسهیلات دولتی استفاده نمایید، همچنین برای اینکه بتوانید در مواقع لزوم و در برخورد با چالشها از حمایت و پشتیبانی دولت بهرهمند شوید، باید شرکت خود را بر اساس نوع و محدوده فعالیتتان به ثبت برسانید. بعدازاینکه پروسه تأسیس شرکت بهپایان رسید، باید بلافاصله برای اخذ رتبه اقدام کنید تا سرمایهگذاران و مجریان طرح از میزان صلاحیت، توانایی و قابلیتهای شما مطلع شده و با اطمینان و اعتماد کافی پروژههای خود را بهدست شما بسپارند.
منبع : الی ثبت
نظر شما