امروز: April 20, 2024

معرفی انواع پمپ هیدرولیک و قیمت آن‎ها

اقتصادی تاریخ انتشار: ۰۲/۰۳/۱۳ بدون نظر   28 بازدید

اندازه فونت    
معرفی انواع پمپ هیدرولیک و قیمت آن‎ها

معرفی انواع پمپ هیدرولیک و قیمت آن‎ها

تقریبا به هر سیستم هیدرولیک که بنگرید، دارای یک پمپ هیدرولیک است. پمپ‎های هیدرولیک متنوعی در بازار وجود دارند که بسته به کاربرد، دبی مورد نیاز، فشار و بسیاری عوامل دیگر با یکدیگر فرق دارند و در نتیجه کاربردهای‌شان نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین اگر قصد خرید یکی از این پمپ‎ها را داشته باشید، توجه به این جزئیات می‎تواند باعث شود که دستگاه عملکرد بهینه‎تری داشته باشد. به همین خاطر در این نوشته قصد داریم تا ابتدا خود این نوع از پمپ، عملکرد و ضرورت استفاده از آن را درک کنیم و در نهایت 3 نوع اصلی پمپ‎های هیدرولیک را بشناسیم و ویژگی‎های هر یک را شرح دهیم.

پمپ پیستونی

پمپ پیستونی را می‎توان یکی از بادوام‎ترین و گران‎قیمت‎ترین انواع پمپ‎ها دانست. جریان در پمپ‎های پیستونی فاقد ضربان بوده و اگر بار جانبی روی پیستون‎ها به وجود نیاید، می‎تواند از عمر طولانی برخوردار شود. در این پمپ‎ها اگر آب‎بندی پیستون‎ها به شکل صحیح انجام شود، می‎تواند بالاترین بازدهی ممکن را در میان انواع پمپ هیدرولیک داشته باشد. البته نکته‎ای که باید به آن توجه داشت این است که به خاطر طراحی پیچیده‎ای که دارد تعمیر آن می‌تواند با مشکلاتی مواجه شود.

در این پمپ پیستون‎ها حین عبور از دهانه‎ی ورودی برمی‎گردند. در واقع این حرکت رو به سوی عقب در پیستون که در داخل سیلندر اتفاق می‎افتد، منجر به ایجاد فضای بیشتر و فشار کمتر از فشار اتمسفر شده و خلا را ایجاد می‎کند. در نتیجه‎ی این اتفاق امکان ورود روغن به محفظه‎های مخصوص فراهم می‌شود. در نهایت در دهانه‎ی خروجی عمل «رفت» صورت گرفته و روغن با فشار به طرف سیستم حرکت می‎کند.

انواع مختلفی از این محصول وجود دارد که می‎تواند روی قیمت پمپ پیستونی تاثیر بگذارد و شامل موارد زیر است:

محوری

نوع محوری خود به دو دسته‎ی صفحه‎ی زاویه‎گیر و خمیده‎ی سرکج تقسیم می‎شود. در نوع سرکج، شاتون‎های پیستون به بخشی که به شکل ساچمه‎های کروی است و در قسمت اتصالات محور محرک جای گرفته، متصل می‌شود. در نوع زاویه‎گیر اما هم محور محرک و هم محور بلوک سیلندر در امتداد خط مرکزی قرار می‎گیرند.

شعاعی یا رادیال

این پمپ شامل بلوک سیندر و پیستون‎ها به همراه رینگ عکس‎العمل و یک شیر در بخش مرکزی روتور است. همچنین باید گفت که پیستون‎ها به شکل شعاعی در پوسته‎ی اصلی جای گرفته است و روی فنری که روی یک یاتاقان خارج از مرکز است، سوار شده .

پمپ‎ پیستونی را می‎توان هم در مدارهای حلقه‎باز و هم در مدارهای حلقه‎بسته استفاده کرد. به طور کلی می‎توان گفت که در مدارهایی که فشار کاری آن‎ها بالای 700 بار است، پمپ پیستونی بهترین گزینه خواهد بود.

میزان بازدهی انواع پمپ پیستونی به شرح زیر است:

نوع پمپ پیستونی

بازدهی حجمی (درصد)

بازدهی کلی (درصد)

شعاعی

95

90

محوری

95

90

از جمله برندهای معروف این محصول می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارکر
  • ویکرز
  • رکسروت
  • توز ایران
  • Hawe

1

پمپ پره‎ای

اجزای پمپ پره‎ای که به نام‎های دیگری مانند پمپ کارتریجی هم شناخته می‎شود، شامل موراد زیر است:

  • پوسته: اصولا جنس پوسته‎ی این نوع از پمپ هیدرولیک، چدن در نظر گرفته می‌شود. انتخاب چدن باعث می‌شود تا میزان مقاومت افزایش یابد.
  • تیغه: اجزای اصلی تشکیل‎دهنده‎ی کارتریج پمپ پره‎ای توسط تعدادی تیغه، ساچمه، پلیت‎های پشت‎ و روی کارتریج و روتور نگه داشته می‎شوند.
  • شفت: اصولا قسمت انتهایی آن برای کوپل کردن الکتروموتور از شفت استفاده می‌شود. قسمت ابتدایی آن با کارتریج و روتور درگیر است و برای جلوگیری از لق شدن شفت با استفاده از بلبرینگ به پوسته وصل می‌شود.
  • لوازم جانبی: پمپ هیدرولیک از نوع پره‎ای نیاز به قطعات جانبی نیز دارد که از جمله‎ی آن‎ها می‎توان به کاسه نمد، آب‎بندها، بلبرینگ و … اشاره کرد.

سرعت این پمپ‎ها با الکتروموتور 1200 تا 1750 دور در دقیقه و با محرکه‎ی موتور احتراقی تا 2400 دور در دقیقه می‎رسد. در این سرعت کاری، بازده حجمی آن بین 85 تا 90 درصد است. اما بازده کلی آن‎ها به خاطر نشتی‎هایی که در اطراف روتور اتفاق می‎افتد پایین بوده و 75 تا 87 درصد در نظر گرفته می‌شود.

این پمپ‎ها برای پمپاژ مایعات با ویسکوزیته کم تا متوسط از جمله آن‎هایی که گازهای حباب‎دار دارند، ایده‎آل هستند و می‎توانند خروجی دقیق، صاف و با ضربان کم داشته باشند. از جمله ویژگی‎های آن‎ها می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرایمینگ خشک
  • سهولت در نگهداری
  • مکش بالا
  • طول عمر خوب

خوب است بدانید که پمپ پره‎ای به دو نوع متعادل و نامتعادل تقسیم می‌شود. در نوع متعادل دبی خروجی ثابت است. همچنین در نوع نامتعادل، خروج از مرکز توسط برخی مکانیزم‎ها قابل تنظیم است. همچنین برای اطلاع از قیمت پمپ پره‎ای می‎توانید از همین لینک استفاده کنید.

2

ساختار پمپ پره‎ای

پمپ دنده‎ای

پمپ دنده‎ای نوعی پمپ جابجایی مثبت (PD) است. این پمپ با محصور کردن مداوم یک حجم ثابت با استفاده از چرخ‎دنده‎ها یا چرخ‎دنده‎های به‎ هم پیوسته، حرکت داده و آن را به صورت مکانیکی با استفاده از یک عمل پمپاژ چرخه‎ای منتقل می‎کند. متناسب با سرعت چرخش چرخ‎دنده‎هایش، جریانی بدون پالس و صاف را ارائه خواهد کرد. در واقع حرکت این پمپ‎ها به شکل رفت‎ و برگشتی نیست بلکه نوعی چرخش باعث انجام کار می‎شود. دو چرخ‎دنده که یکی محرک و دیگری هرزگرد است، با یکدیگر درگیر هستند. وقتی این چرخ‎دنده‎ها شروع به حرکت می‎کنند، دندانه‎ها از یکدیگر فاصله گرفته و مکشی ایجاد می‌شود. این مکش باعث رادنده شدن سیال به سوی دندانه‎ها خواهد شد و در نهایت به سمت خروجی پمپ حرکت می‎کند.

پمپ دنده‎ای را می‎توان پرکاربردترین پمپ در میان انواع پمپ هیدرولیک دانست که به دو دسته‎ی پمپ دنده‎ی خارجی و پمپ دنده‎ی داخلی تقسیم می‎شود که توضیح هر یک به شرح زیر است:

پمپ دنده‎ای خارجی

ایجاد فشار زیاد، قیمت مناسب، حجم کم، پشتیبانی از دما و ویسکوزیته گسترده و … از جمله دلایلی است که باعث می‌شوند، پمپ دنده‎ای گزینه‎ی مناسبی باشد. در این پمپ‎ها، یکی از چرخ‎دنده‎ها با استفاده از سیستم محرک به چرخش در می‎آید و چرخ دیگر نیز به تبع آن خواهد چرخید. فضای حاکم بین دندانه‎ها، صفحات جانبی و پوسته جریانی از روغن به وجود می‎آورد.

پمپ دنده‎ای داخلی

اصولا از این پمپ برای مکان‎های سربسته استفاده می‌شود به این خاطر که بسیار کم صداست. در این نوع از پمپ هیدرولیک، چرخش چرخ‎دنده‎ها به کمک انتقال قدرت منجر به مکیده‎‌ شدن روغن شده و به این ترتیب به بین دنده‎ها هدایت خواهد شد. این اتفاق فضای بین دنده‎ها را افزایش داده و در نهایت مکش سیال رخ می‎دهد.

در نهایت لازم است به این نکته اشاره کنیم که برای اطلاع از قیمت پمپ دنده‎ای می‎توانید از همین لینک استفاده کنید.

3

ساختار پمپ دنده‎ای

سخن پایانی

ما در این نوشته سعی کردیم تا شما را با عملکرد پمپ هیدرولیک آشنا کنیم. همچنین انواع این پمپ را مورد بررسی قرار دادیم. در نهایت لازم است به این نکته اشاره کنیم که پمپ‌های هیدرولیک قابل تعمیر و بازسازی هستند و در صورت بروز خرابی می‎توانید با مراجعه به یک مرکز معتبر اقدام به عیب‎یابی و حل مشکلات آن کنید. همچنین اگر نیاز به خرید پمپ دارید می‎توانید به سایت هیدرولیک بهفن مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید.

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه