امروز: March 28, 2024

نشست شورای وزیران عربستان سعودی درباره ازسرگیری روابط با ایران

سیاسی تاریخ انتشار: ۰۲/۰۱/۲۳ بدون نظر   42 بازدید

اندازه فونت    

نشست شورای وزیران عربستان سعودی درباره ازسرگیری روابط با ایران

شورای وزیران عربستان سعودی ، روز گذشته، (سه‌شنبه، ۱۱ آوریل)، جدیدترین تحولات مربوط به اجرای توافق عربستان و ایران برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک قطع شده از سال ۲۰۱۶ را مورد بررسی قرار داد.

به اعلام خبرگزاری رسمی سعودی (واس)، در این نشست که به ریاست «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» شاه سعودی در کاخ «السلام» در جده برگزار شد، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد نیز به عنوان رئیس شورای وزیران حضور داشت.

بر اساس این گزارش، در این نشست به صورت مشخص موضوع ازسرگیری روابط میان عربستان سعودی و ایران و رایزنی‌های صورت گرفته میان دو کشور در پکن بررسی شد و درباره هماهنگی در خصوص اقدامات لازم برای از سرگیری فعالیت دیپلماتیک و کنسولی بین دو طرف و تاکید بر اهمیت پیگیری اجرای آن به نحوی که اعتماد متقابل را تقویت کند و دامنه همکاری‌ها را گسترش دهد و به دستیابی به امنیت، ثبات و رفاه در منطقه کمک کند، رایزنی شد.

«علیرضا عنایتی» دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه یکشنبه (۲۰ فروردین) در گفت‌وگویی درباره توافق اخیر ایران و عربستان و تبادل هیأت‌های فنی بین دو کشور برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها، خبرداد که یک هیأت سعودی در روز شنبه (۱۹ فروردین) قبل از ظهر وارد تهران شد و قرار است چند روزی در تهران بماند و سپس چند روز را نیز در مشهد سپری خواهد کرد.

وی توضیح داد: هماهنگی‌های لازم با دفتر وزارت امور خارجه در مشهد صورت گرفته است و ان‌شاءالله این هیأت بتواند مقدمات بازگشایی سفارتخانه در تهران و سرکنسولگری در مشهد را فراهم کند.

عنایتی درباره هیأت ایرانی که قرار است به عربستان عزیمت کند نیز گفت: هیأت طرف ایرانی در وزارت خارجه مراحل نهایی خود را می‌گذراند. کارهای اداری انجام شده و پیش بینی ما این است که تا اواخر هفته به عربستان سعودی عزیمت کند.

این در حالی است که صبح پنجشنبه ۱۷ فروردین، وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی بعد از حدود ۷ سال و ۳ ماه قطع روابط، در پکن رسما دیدار و بیانیه‌ای مشترک را امضا کرده و بر آمادگی برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید کردند.

وزرای خارجه ایران و عربستان در این بیانیه بر آمادگی خود برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید کردند.

دو وزیر خارجه همچنین در خصوص فعال سازی موافقتنامه‌های مشترک و تبادل هیأت‌های دو کشور به منظور توسعه روابط در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری، انجام مذاکرات هیأت‌های تخصصی به منظور از سرگیری پروازهای مستقیم، تسهیل صدور روادید برای شهروندان دو کشور از جمله روادید عمره و نیز تقویت همکاری‌های مشترک در مجامع بین‌المللی توافق کردند.

امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان همچنین از دعوت‌های متقابل به عمل آمده از یکدیگر برای سفر رسمی دوجانبه به پایتخت‌ها تشکر و استقبال کردند.

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه