پروژه ریلی «شلمچه_بصره» گامی مهم در تبادلات اقتصادی
احداث خط ریلی شلمچه – بصره یکی از اقداماتی است که در دولت سیزدهم با قدرت بیشتری پیگیری شد و در نهایت با تلاشهای صورت گرفته عملیات اجرایی احداث این خط ریلی شنبه ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۲ با حضور محمد مخبر معاون اول رئیسجمهور ایران و محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در نقطه صفر مرزی شلمچه برگزار شد.
راهآهن شلمچه به بصره پروژهای است که نزدیک به ۴۰ سال درباره آن بحث میشد و حتی به جنگ تحمیلی علیه ایران خورد، اما مذاکرات ساخت آن حتی بعد از جنگ هم به جایی نرسید و حالا در سایه افزایش تعاملات منطقهای هم ایران و هم عراق مصمم به اجرای پروژه هستند.
خط ریلی ریلی شلمچه – بصره ۳۲ کیلومتر طول دارد و در مدت ۱۸ ماه آماده بهره برداری خواهد شد.
۱۶ کیلومتر این پروژه در شلمچه توسط راه آهن جمهوری اسلامی و ۱۶ کیلومتر در خاک عراق توسط دولت این کشور احداث میشود.
زمان زیرسازی این پروژه ۱۸ ماه و زمان احداث کل آن به طور مجموع تا ۲ سال پیش بینی شده است.
براساس آنچه اعلام شده با برقراری این خط ریلی از مشهد تا نقطه صفر مرزی شلمچه و سپس از بصره تا کربلا به مدت ۸ ساعت، جا به جایی مسافران و مبادلات تجاری به آسانی انجام خواهد شد.
یکی از نتایج بسیار خوب این پروژه جا به جایی آسان زائران اباعبدلله مخصوصا در ایام اربعین حسینی است.
با توجه به ارزان بودن و ایمنی بالای سفرهای ریلی، با اتصال شلمچه به بصره مسلما شاهد تحولی شگرف در حوزه گردشگری و زیارتی بین ایران و عراق خواهیم بود.
هر ساله جمعیت زیادی از مردم کشورمان برای زیارت حرم امام حسین(ع)، حرم حضرت علی(ع)، حرم حضرت ابوالفضل(ع)، حرم امام هادی(ع) و امام حسن عسگری(ع) و حرم امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع) به عراق به صورت زمینی و هوایی به عراق سفر میکنند. همچنین بسیاری از مردم عراق نیز هرساله برای زیارت حرم امام رضا(ع) به کشورمان سفر میکنند، بر همین اساس یکی از اهداف احداث خط ریلی ریلی شلمچه – بصره تامین سفری با رفاه بالا و ارزان برای زائران ایرانی به کربلا و زائران عراقی به مشهد مقدس است.
محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در این باره تاکید میکند که تکمیل راهآهن شلمچه به بصره در حقیقت طرح اتصال حرمین است که خط مستقیم انتقال زائران اهل بیت (علیهم السلام) از عتبات عالیات و نجف اشرف تا آستان قدس رضوی و بالعکس را فراهم میسازد.
السودانی نخست وزیر عراق با اشاره به «پروژه راهبردی راهآهن شلمچه – بصره» میگوید: با اجرایی کردن این پروژه به دنبال ایجاد زیربنای مناسب برای تسهیل روند ورود زوار اربعین در سالهای آینده هستیم تا زائران در همه شرایط جوی بتوانند وارد کشور عراق شوند و حوادثی که ممکن است طی این مناسبتها در راهها پیش آید کاهش پیدا کند.
از سوی دیگر احداث این خط ریلی شلمچه- بصره به افزایش تعامل ۲ کشور ایران و عراق کمک خواهد کرد که این مسئله هم یکی دیگر از اهداف این پروژه است. این خط ریلی در حوزه تبادلات اقتصادی هم نقش مهمی خواهد داشت و می تواند موجب افزایش تبادلات تجاری شود.
مخبر در این باره تاکید میکند: ایران و عراق، نقش منحصر به فردی در راهبردهای بین المللی حوزه ترانزیت و انرژی دارند و توسعه این همکاریها در منطقه میتواند برای هر دو کشور مزایای گستردهای داشته باشد.
نخست وزیر عراق در این باره تاکید میکند که راهآهن از لحاظ صرفه جویی اقتصادی و ارزانترین و امن ترین در حملونقل همچنان بالاترین وسیله محسوب میشود و هیچ اقتصادی در دنیا وجود ندارد که شاخصهای رشد مثبت داشته باشد و راهآهن جزء ساختار پشتیبان کننده آن نباشد.
محمد مخبر معاون اول رئیسجمهور همچنین درباره اهمیت خط ریلی شلمچه_بصره تاکید میکند: اتصال حرمین با دسترسی خطوط ریلی دو کشور کامل میشود و حجم تبادلات تجاری ایران و عراق با تکمیل راهآهن شلمچه – بصره تا ۳۰ میلیارد یورو قابل افزایش است.
وی می گوید: افتخار ما این است که مراسم پیادهروی اربعین، بزرگترین رویداد جهانی است که در آن بیش از ۲۰ میلیون نفر از سراسر جهان با عشق و اخلاص، همدلی و همراهی، همگام و هم هدف، به سوی حرم حضرت اباعبداللهالحسین (ع) راهپیمایی میکنند. این یک رویداد تمدنساز است و انشاءالله مقدمه ظهور امام زمان (عج) را فراهم کند.
سید میعاد صالحی، مدیر عامل راه آهن کشور درباره احداث پروژه ریلی شلمچه – بصره میگوید که احداث پروژه ریلی شلمچه – بصره سالها و دههها مورد انتظار مردم ایران و عراق بوده و از سوی دیگر بحث دیپلماسی حمل و نقل ریلی و روابط با کشورهای همسایه در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب در دولت سیزدهم در اولویت قرار گرفت.
وی ادامه داد: به همین دلیل اندکی از احداث پروژه ریلی شلمچه – بصره در خاک ایران باقی مانده بود که در یک سال اخیر حدود ۱۶۰۰ فقره مین را در خاک کشورمان یافتیم و آن را در نواحی مرزی شلمچه خنثی کردیم و در مجموع ۱.۴ کیلومتر خط ریلی در قسمت مرزی احداث شد و آغاز رسمی پروژه ریلی شلمچه -بصره اتفاق افتاد.
سیدمجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان و اروندکنار در مجلس پروژه اتصال ریلی ایران به عراق را حاصل همکاریها و همافزاییهای میدانی مجلس و دولت عنوان کرد و با اشاره به فرآیند احداث خط آهن شلمچه به بصره تاکید کرد: از این مسیر حدود ۱.۴ کیلومتر پس از یک هزار و ۶۰۰ فقره مینروبی و مینزدایی ساخته شد و هماکنون به نقطه صفر مرزی رسیده است. ایران مسئولیت مینزدایی به طول ۱۶ کیلومتر در محدوده طرح را برعهده گرفت و این کار را به سرانجام رساند؛ همچنین ۱۶ تا ۱۸ کیلومتر مینزدایی بعدی به عهده کشور عراق است.
وی افزود: پس از پایان کار، یک پل روی اروند رود ساخته میشود که به لحاظ فنی پیچیدگیهایی دارد و به همین علت توسط مهندسان متخصص ایرانی ساخته خواهد شد.
نماینده مردم آبادان و اروندکنار در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حسب اعلام رسمی وزارت حمل و نقل عراق، انتقال کالا تنها به یک دلیل از طریق قطارها انجام نمیشود و آن هم دور بودن بنادر ایران از مسافت تعیین شده است.
زهرا البجاری نماینده گروه الصادقون در پارلمان و رئیس کمیسیون «حمل و نقل و ارتباطات » مجلس عراق در گفت و گویی تلویزیونی با تاکید بر اهمیت ادامه اجرای پروژه راه آهن با طرف ایرانی، تصریح می کند که اجرا و تکمیل پروژه ریلی شلمچه – بصره به تقویت همکاری ها و خدمت رسانی به زائران عتبات عالیات و ترویج مبادلات تجاری و توسعه گردشگری مذهبی بین دو کشور کمک می کند.
وی ادامه می دهد که خط راهآهن « شلمچه – بصره» گذرگاه مهمی برای پذیرایی از زائران ایرانی است بهویژه اینکه عراق پذیرای میلیونها زائر عتبات عالیات بوده و پذیرایی از این تعداد میهمان نیازمند راهکار است.
رئیس کمیسیون «حمل و نقل و ارتباطات» مجلس عراق تصریح می کند که طبق تفاهم نامه طول خط ریلی ۳۶ کیلومتر از بندر شلمچه تا مرکز بصره خواهد بود که گام مهمی در جهت حمل و نقل ریلی برای خدمت رسانی به مسافران است به ویژه اینکه کشورها در تلاشند تا برای افزایش ارتباطات جهانی بین یکدیگر به دنبال گذرگاه های جدید ایجاد کنند.
نظر شما