امروز: April 26, 2024

برجام برای آمریکایی‌ها فقط یک بهانه و دستاویز است

سیاسی تاریخ انتشار: ۰۲/۰۱/۲۷ بدون نظر   42 بازدید

اندازه فونت    
برجام برای آمریکایی‌ها فقط یک بهانه و دستاویز است

برجام برای آمریکایی‌ها فقط یک بهانه و دستاویز است

محمدصالح جوکار ، رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور درمجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به آخرین مواضع غربی‌ها درمورد برجام بیان کرد:

مسیری که برجام از ابتدا در پیش گرفت پر خطا و اشتباه بود. علی رغم آنکه برجام توسط خود آمریکایی‌ها نوشته و تنظیم گردید اما دولت‌های بعدی این کشور به هیچ عنوان این توافق را قبول نداشتند.

وی افزود: لذا اصل موضوع به لجاجتی مربوط است که آمریکایی‌ها برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران دارند و اساساً مباحث هسته‌ای و پیشرفت ایران در این زمینه یک دست آویز برای آمریکا بود تا بتوانند به امتیازهای بیشتری در توافق برسند.

جوکار تاکید کرد: موضوع برجام اساسا برای حل مشکلات هسته‌ای، اقتصادی و تحریم‌ها نبود. بلکه دریچه‌ای برای ورود به مسائل دیگر از جمله توان و فعالیت موشکی، پهپادی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای کشورمان بود.

رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس ادامه داد: اما آمریکا به این هدف نرسید و کلیت برجام را زیر سوال بردند و در شرایط فعلی آمریکایی‌ها مدام به صورت مستقیم یا غیر مستقیم پیام می‌دهند اما به طور دیگری رفتار می‌کنند. این نشان از عدم حسن نیت کشورها و دولت‌های غربی در قبال ایران است.

او گفت: غربی‌ها پیشنهاد می‌دهند تا نشست‌هایی برای برجام انجام شود اما در رسانه‌ها به گونه دیگری رفتار می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران را مقصر جلوه دهند. در صورتی که به خوبی به این امر واقف هستیم توافق مذکور همان برجامی‌ست که خود غربی‌ها تنظیم کردند.

برجام برای آمریکایی‌ها فقط یک بهانه و دستاویز است

جوکار گفت: با این وجود جمهوری اسلامی ایران تمام تعهدات خود را انجام داد و چه بسا در سایه بی‌تدبیری کارهایی فراتر از تعهداتش نیز انجام داد اما دستاوردی برای ما نداشت. متاسفانه در سالیان گذشته همه چیز کشور را به برجام گره زدیم، از محیط زیست گرفته تا سرمایه‌گذاری لذا عقب‌ماندگی آشکاری در این زمینه داشته و داریم.

رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور اظهارداشت: اما دولت سیزدهم روش خود را تغییر داد و ما شاهد تغییرات مهمی در تعامل با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای آسیایی و شرقی بودیم و در زمینه‌های مختلف اقتصادی برنامه‌هایی نوشته شد و این مسئله درک متقابلی به طرف‌های مقابل ما داد.

وی افزود: نکته اساسی این است که اروپایی‌ها کاملا به آمریکا وابسته هستند. به طوری که هر طرف آمریکا غش کند آن ها نیز به همان طرف غش می‌کنند. بنابراین نمی‌توان اعتمادی به آمریکا و اروپا داشت. مگر اینکه آمریکایی‌ها مواضل و خطوط قرمز ایران را بپذیرند. ما شاهد بودیم زمانی که ایران یک سری پیشنهادات برای احیای برجام میداد اروپا به به و چه چه می‌کرد اما آمریکا قبول نمی‌کرد.

جوکار درانتها بیان کرد: اروپایی‌ها نیز در نهایت مانند آمریکایی‌ها موضع می‌گرفتند و حتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مواضعی مطابق را خواست آمریکایی‌ها اتخاذ می‌کرد. لذا ما امروز نباید صرفا به برجام بسنده کنیم، بلکه راه‌های دیگری که به عنوان فرصت در منطقه وجود دارد باید شناسایی و تقویت شوند.

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه