امروز: April 19, 2024

تاثیر فضای مجازی در انتخابات ترکیه

سیاسی تاریخ انتشار: ۰۲/۰۲/۲۳ بدون نظر   36 بازدید

اندازه فونت    
تاثیر فضای مجازی در انتخابات ترکیه

تاثیر فضای مجازی در انتخابات ترکیه

وبسایت دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی به نقش رسانه‌های ترکیه در انتخابات سرنوشت‌ساز این کشور پرداخته است: "رسانه‌های جریان اصلی ترکیه، که اکثر مردم اخبار را از طریق آن‌ها دنبال می‌کنند، شدیدا به دولت نزدیک هستند. اخیرا نتایج یک تحقیق نشان داد که در یک ماه گذشته، شبکه دولتی «تی‌آرتی» ترکیه ۳۲ ساعت از برنامه‌های خود را به پوشش سخنرانی‌های رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اختصاص داده اما سهم کمال قلیچداراوغلو، مهم‌ترین رقیب اردوغان در این انتخابات تنها ۳۲ دقیقه بوده‌است. در نتیجه این جهت‌گیری رسانه‌های دولتی، احزاب اپوزیسیون به شبکه‌های اجتماعی روی‌آورده‌ و از پایگاه‌های خبری مستقل و بسترهای برگزاری جلسات زنده استفاده می‌کنند تا صدایشان را به مردم ترکیه برسانند.

اما رد پای کارزارهای سیاسی دولت ترکیه در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک و یوتیوب هم دیده می‌شود. در یک هفته گذشته یک حساب توییتری «محرم اینجه» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری را به پخش فیلم رابطه جنسی او متهم کرد، تهدیدی که احتمالا یکی از عوامل کناره‌گیری اینجه از رقابت‌های انتخاباتی بود. این حساب پس از آنکه توسط یک محقق مستقل شناسایی شد، احتمالا توسط گرداننده‌اش مدتی به حالت غیرفعال درآمد.

شبکه‌های اجتماعی در رویکرد خود نسبت به تصفیه محتواها و اصالت حساب‌های کاربری عملکردی نامنسجم و غیرشفاف داشته‌اند و این به پیچیدگی انتخابات ترکیه دامن زده است. شبکه‌های اجتماعی باید اطمینان حاصل کنند که منابع کافی رابه برآورده کردن مسئولیت‌های انسانی خود اختصاص داده‌اند، مخصوصا در دوران انتخابات.

تاثیر فضای مجازی در انتخابات ترکیه

دولت ترکیه سعی کرده با اعمال قدرت بر فضای مجازی، ‌محدودیت‌هایی را بر مخالفانش وضع کند، از جمله حذف خودسرانه محتواهایی علیه اردوغان یا احزاب نزدیک به دولت. بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر که در ۱۰ مه منتشر شد، دولت ترکیه از دیرباز از این قدرت‌ها استفاده کرده تا صدای مخالفانش را ساکت کند و با بسترهایی که از دستورهای دولت برای حذف محتواها پیروی نمی‌کنند، برخورد می‌کند.

با نزدیک شدن روز رأی‌گیری، شبکه‌های اجتماعی و اینترنت باید در دسترس باشند تا مردم ترکیه به ناظران مستقل انتخابات و گزارش شمارش آرا دسترسی داشته باشند. با توجه به وضعیت اسف‌بار رسانه‌های جریان اصلی ترکیه در این حوزه، سلامت این انتخابات به میزان دسترسی آزاد به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بستگی دارد."

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه