امروز: March 28, 2024

تاریخ انقضای دارو را چگونه بخوانیم؟

اجتماعی تاریخ انتشار: ۰۲/۰۲/۲۵ بدون نظر   38 بازدید

اندازه فونت    
تاریخ انقضای دارو را چگونه بخوانیم؟

تاریخ انقضای دارو را چگونه بخوانیم؟

در هنگام استفاده از داروهای مختلف باید به تاریخ انقضای آن توجه ویژه‌ای داشته باشید زیرا این تاریخ بیانگر زمانی است که تاثیر پذیری آن دارو کاهش خواهد یافت. در این مطلب آنچه باید درباره تاریخ انقضای دارو بدانید را می خوانید.

تاریخ انقضای دارو را چگونه بخوانیم

تاریخ انقضا یا به اختصار EXP بر روی تمامی داروها، محصولات بهداشتی و مراقبتی، مکمل های بدنسازی و غذایی و… با سال تولید و ماه درج می‌شوند و سلامت، ایمنی و موثر بودن دارو تا آن تاریخ درج شده را تضمین می‌کنند. برای خواندن تاریخ انقضای درج شده بر روی داروهای مختلف، باید ابتدا با ماه‌های میلادی و ترتیت آن‌ها آشنایی داشته باشید.

اعداد ماه های میلادی

اسامی ماه های میلادی

1

ژانویه ـ Jan

2

فوریه ـ Feb

3

مارس ـ Mar

4

آوریل ـ Apr

5

می ـ May

6

ژوئن ـ Jun

7

جولای ـ Jul

8

آگوست ـ Aug

9

سپتامبر ـ Sep

10

اکتبر ـ Oct

11

نوامبر ـ Nov

12

دسامبر ـ Dec

تاریخ انقضای قرص‌ها معمولا بر روی قسمتی از ورقه آلومینیومی، تاریخ انقضای کرم‌ها بر روی درب و تاریخ انقضای شربت‌ها بر روی قسمتی از شیشه آن درج می‌شوند تا مصرف کننده با راحتی بتواند از تاریخ تولید و یا انقضای آن محصول مطلع شود. خواندن این تاریخ کار سختی نیست و تنها لازم است جدول بالا را به خاطر داشته باشید.

تاریخ انقضای دارو

نحوه خواندن تاریخ مصرف دارو:

  1. برای خواندن تاریخ انقضای یک دارو، ابتدا بر روی دارو به دنبال کلمه EXP بگردید و با پیدا کردن آن، عدد درج شده در مقابل آن را بخوانید.

  2. در مقابل EXP تاریخ انقضا به صورت دقیق و با شماره روز،ماه و سال نشان داده می‌شود. به طور مثال 12/11/2021 بدین معناست که تاریخ انقضای این دارو تاریخ 12 ام نوامبر 2021 خواهد بود و پس از آن نباید آن را استفاده کنید.
  3. در صورتی که عدد ثبت شده در جلوی تاریخ انقضا چهار رقمی بود مانند 0322، باید مصرف دارو را پس از ماه سوم سال 2022 قطع کنید. دو رقم اول 03 نشان دهنده ماه میلاد و دو رقم دوم، نشان دهنده سال میلادی مشخص شده برای اثر بخشی آن دارو است.
  4. بر روی برخی از محصولات، هیچ تاریخی برای انقضا مشاهده نمی‌کنید و تنها یک عدد را در کنار حرف انگلیسی M خواهید دید. این M نشان دهنده " ماه" است و اگر بر روی کرمی 12 M درج شده بود، باید بدانید که آن کرم 12 ماه پس از باز شدن درب، کارایی خود را از دست می‌دهد.

تاریخ دارو

استفاده از دارو پس از انقضا چه عوارضی به همراه خواهد داشت؟

پس از اینکه تاریخ انقضای داروها به اتمام رسید، سه رفتار مختلف از خود نشان می‌دهند.

  • برخی داروها پس از این تاریخ، اثر خود را از دست داده و هیچ تاثیر مثبت یا منفی از خود به جای نمی‌گذارند.
  • دسته دیگری از داروها، با رد شدن تاریخ انقضا اثربخشی بسیار کمتری پیدا کرده و عملا نمی‌توانند کمک زیادی به شما برسانند.
  • بخشی از داروها در دسته‌ای دیگری جای می‌گیرند که با رسیدن به تاریخ انقضا، اثری سمی پیدا می‌کنند. داروهایی مانند قرص یونی زینک، در مدت زمان مشخصی تاثیر دارویی دارند و پس از به اتمام رسیدن آن تاریخ، دچار تغییر فرمول شیمیایی شده و اثر بدی بر روی بدن از خود نشان می‌دهند.

موارد ایمنی در تاریخ مصرف دارو

داروها موادی هستند که توسط علم پزشکی برای درمان، تسکین علائم، تشخیص بیماری یا پیشگیری از آن ساخته می شوند؛ با اینکه این محصولات با هدف بهبود وارد بدن می شوند، اگر نکات ایمنی مصرف دارو رعایت نشود ممکن است اثرات سوئی بر مصرف کننده داشته باشد.

  • حتما دارو را از داروخانه های معتبر خریداری نمایید و یا از داروخانه آنلاین که مجوز های لازم را دارد سفارش دهید.
  • از مصرف خودسرانه دارو، به خصوص دارویی که مدتی در یخچال مانده است، جلوگیری کنید.
  • از اصالت کالا اطمینان داشته باشید.
  • تاریخ مصرف دارو را به صورت دقیق بررسی نمایید.
  • در نحوه مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در این مطلب سعی شد تاریخ مصرف دارو و نحوه مطالعه آن مورد بررسی قرار گیرد. مصرف صحیح دارو بر نتیجه بخش بودن آن ارتباط مستقیم دارد. داروها همانقدر که می توانند برای بدن مفید باشند، توانایی آسیب و عوارض جبران ناپذیری را دارند. تا جایی که به جرات می توان گفت تمامی داروها عوارض مختص به خود را دارند. البته که در بسیاری مواقع فواید دارو نسبت به عوارض آن برتری های بسیاری دارد. با مصرف صحیح دارو و دقت به نکات ایمنی که از سوی پزشکان نیز مطرح می شود، سلامتی را به خود هدیه دهیم. با آرزوی سلامتی و تن درستی برای شما عزیزان.

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه